desember 2009

Julen nærmer seg, gjør den ikke..?

Jaja, da har det skjedd ein heil hau sia sist!!! Nei det har ikke det. Men; vi er fortsatt i live Down Under, og trives fremdeles!!

Snart får vi besøk igjen, og det gleder vi oss veldig til. Vi ser også frem til å feire jul og nyttår, få enda mer besøk, utforske surfecampen, og vi gleder oss sykt til å reise videre til andre plasser.

Typisk, rett før jeg skal publisere dette innlegget, klarer selvfølgelig Renathe å smelle døra hardt igjen slik at DVDene på den øverste hylla ved siden av døra kanter og skur den allerede åpna rødvinsflaska ned på alle de nyvaska lakenene og skoene våre.

Wine all over the place!! Blir så oppgitt. Hehe.
Okei, dette har skjedd siden sist:

Den første fredagen i desember var jeg på byen sammen med trønderne (hehe, suprise suprise!) Først begynte vi hjemme hos dem i Hurstville hvor de bor. Vi havnet på Darling Harbour til slutt, der vi traff Ståle og noen kompiser fra jobben hans. På lørdag tok vi det rolig. Vi var på besøk hos Johannes og de en tur. Vi så på Titanic, som ble vist på TV. Litt senere kom en tysk kompis av Ståle. De hadde blitt kjent på surfecampen, og han hadde akkurat kommet til Sydney denne kvelden, og skulle bo sammen med våre norske venner fremover.

På søndag gikk vi ut igjen! Vi har ikke hatt det så moro på lenge! Renathe og jeg kom først inn til byen og hadde noen pils på baren Three Wise Moneys i Sydney. Vi satt sammen med en aussie, en polakk, en fra Tanazania og ei dame fra Malaysia. En global sammenkomst dette her, nesten alle verdensdelene var jo representert! Verden er stor, men du store verden hvor liten den også kan være.
Mens Renathe og de andre var ute og røykte, satt jeg og Wendy, som var damen fra Malaysia, og snakket sammen. Hun hadde fortalt oss tidligere at hun kunne si to ting på norsk. “Du er fin på håret i dag” og “faen i helvette”. Jeg måtte jo spør hvem hun hadde lært dette av, og hun sa hun hadde noen norske venner hun hadde blitt kjent med for noen år siden. Hun fortalte meg hva de het, og jammen dukket det ikke opp et kjent navn. Det viste seg at hun kjenner Thomas Nupen, som jeg hadde som lærer i film da jeg gikk siste året på videregående. Hun husket at han drev med film, og jeg visste at han hadde vært på jorda rundt reise for noen år siden. Vi var ganske sikre på at vi snakket om samme person, og da jeg la henne til som venn på Facebook neste dag, så jeg at vi begge hadde Nupen på vennelista. Sykt moro det er med sånne tilfeldigheter, verden er jo faktisk veldig liten av og til!

Litt senere på kvelden dukket så klart trønderne opp sammen med Ståle og tyskeren. Det ble litt mer i glasset på denne puben før vi tok turen til Kings Cross. Tanzania-mannen kjørte oss hit. Da vi labbet til bilen hans forsvant han og Johannes plutselig. Vi ble jo litt skeptiske naturligvis, og lurte på hva de hadde funnet på nå. Men vi regnet med at de kom tilbake, fordi Johannes har en tendens til å forsvinne plutselig, og dukke opp like fort igjen, så vi forsatte bare å gå videre. Akkurat da stoppet en knallgul, stylet Mazda opp i gaten, og Johannes rullet ned vinduet! Vi satt oss inn i bilen og rånte videre til Kings Cross. Denne kvelden var første gangen vi utforsket utelivet i denne bydelen. Det var veldig gøy her. King Cross er Sydneys svar på Red Light Distrikt i Amsterdam, så stemningen var selvfølgelig på topp!

Ikke så veldig bra stemning når vi våknet opp neste dag! Men, men. Det er jo sånn det er…

På tirsdag var det Ståles bursdag. Hipp hipp Hurra!! Da ble det en tur på byen igjen! Vi hadde vorspiel hjemme hos dem, og vi tok toget inn til byen. Eller, det vil si; vi som rakk toget. Ole og Nick var 20 sekunder unna. Vi gikk av på Kings Cross denne gangen også, og Ole og tyskeren møtte oss senere da de måtte ta bussen.

Vi var ikke ute like lenge som sist gang, men vi tok en taxi hjem i fire tida. Dagen derpå gikk bedre enn mandagen. Renathe lagde blomkålsuppe på kvelden, og det smakte veldig godt!

Vi begynner å bli litt lei av å feste nå, så på torsdagen bestemte vi oss for å gjøre noe helt annet. Vi tok oss en tur til Sjømannskirken som ligger på Manly. Der var det veldig koselig. Følte ei stund vi var tilbake i gamlelandet. Vi snakket med mange norske folk, og smakte på lussekatter og saft. Jeg skulle på jobb for første gang denne samme dagen, så det ble lite tid til en prat med The All Mighty, vi måtte bare handle det vi skulle! Vi kjøpte tomatsuppe, melkesjokolade, firkløver, smil, wienerpølser, bernaisesaus, norvegia ost, knekkebrød, majones, og makrell i tomat! Vi måtte løpe ned til kaia igjen for å rekke ferja. Vi kom tilbake til Sydney harbour, og jeg måtte løpe til toget. Klokken 16.00 begynte skiftet mitt. Jeg skulle til Macquarie shopping center. Klokken 16.30 kom jeg til kjøpesenteret - 30 min. forsinket og selvfølgelig IKKE i korrekt antrekk for jobben. Jeg måtte innom herretoalettet for å skifte (ingen båser på den doen nei, typisk min flaks) Men jaja, det var vel bare en “mate” som fikk se meg skifte. Jeg beklaget på sterkeste at jeg kom for sent. Australiere er jo naturligvis et ganske avslappet og ikke-streit folk, så det var “no worries there”! Reg het han som skulle lære meg opp. Etter litt opplæring gikk han hjem. Han hadde faktisk vært på senteret siden klokken syv på morgenen, så jeg ble stående igjen alene. Det synes jeg var helt greit, og jeg fikk til slutt 6 salg denne kvelden.
Helgen etter jobbet jeg lørdag og søndag, fra klokken 9 til 17. Dette var på et kjøpesenter i Ashfield, ca. 20 min. unna central. Jeg solgte shammys, som er filler til å vaske gulvet med, eller skure båten med, vaske bilen, etc. I tillegg måtte jeg selge magiske leketøy for barn. Lørdag solgte jeg 16 shammys, og søndag fikk jeg 20 salg av shammys, og 3 av leketøyet squirmles. Mange rare folk en snakker med i løpet av en dag på et kjøpesenter. Den morsomste var en indisk mann som spurte om jeg var en bra husband (altså mann), og om ikke jeg kunne gifte meg med dattera hans! Hehe, ellers takk…

Natt til søndagen hadde vi en overnattingsgjest. Martin fra Estland var i Sydney for en natt. Han skulle reise videre neste dag, og hadde ikke så mye penger igjen, så vi lot han sove over denne natten. Hyggelig!

Vi begynner å bli temmelig lei av de folkene vi bor sammen med. Spesielt Gabriel. Han samler på alt mulig skrot, og legger det meste av de på vårt rom. Vi har allerede “gjesterommet” fullt av svære esker og bokser med skrot, gedigne tepper, kofferter, ovn, flatpakkede senger - you name it!

Dette er ting han sier han skal selge, men som han ikke får solgt. Ikke så rart, alt er jo bare søppel. Så er jo aldri noe av tingene som forsvinner fra vårt rom! Utrolig irriterende! Det aller siste han har drasset med seg hjem fra søppelhaugen er en svær fiskedam og mange steiner til å pynte i hagen med. Eneste problemet er jo at det ikke finnes en eneste flekk med hage på denne eiendommen! Jeg kan ikke fatte hvem som gidder å kjøpe denne stygge dammen. Han har plassert den ved siden av vaskemaskinen, og den er jo i veien hver gang vi skal vaske tøy!!

Ellers krangler de hele tiden ennå. Cristy mister kanskje oppholdstillatelsen sin. Gabriel sa til meg at så lenge hun er sammen med han så har hun en sjanse til å bli. Men så snakker han mye dritt også, så hvem vet om det stemmer. Selv om de er høylytte i sammen og skriker hele tiden, håper vi at hun blir! Vi orker ikke å bo alene sammen med Gabriel, han er innpåsliten nok som det er!

Jaja. Nå har Renathe tørket opp vinen hun sølte ut. De nye skoene ble vist litt røde, men tror det gikk vekk.

Så dette er hva som skjer. Utenom jobb og turer på barene i Sydney, så gjør vi ikke stort! Vi må prøve å spare penger til resten av reisen. Vi ser frem til jul, selv om vi ikke akkurat merker at det nærmer seg jul. Men det blir koselig med besøk av Sondre og Marianne, som kommer til mandag. Denne uken har vi også vært innom Greyhound og brukt opp kilometerne på busspasset. Etter surfecampen i Byron Bay i slutten av januar, skal vi busse tilbake til Sydney, og videre til hovedstaden Canberra. Deretter skal vi til Melbourne, og videre til Adelaide. Vi har bestilt fly med VirginBlue tilbake til Sydney dagen før vi reiser til New Zealand.

Så reisen er langt ifra over enda…

L8R m8s!

Skrevet av trondhelge 05:17 Kommentarer (1)