oktober 2009

Back in Sydney

Da var den en måneders lange reisen på østkysten over, og vi er klare for å slå oss til ro i Sydney for å prøve å finne arbeid....

Utsikt over Gold Coast fra Q1 (Surfers høyeste skyskraper)
Fredag den 16. okt var vi fortsatt i Surfers, men klare for avreise me buss til Sydney på kvelden. Etter en 15 timers lang busstur var vi framme(lørdag ettermiddag).
Vi booket inn på hostellet som vi hadde booket for 5 netter. Vi kikket på 2 leiligheter denne dagen.. Disse lå midt i byen, men var leiligheter hvor man delte rom me 3-4 andre og leilighet me 7-10 andre... Vi bestemte oss for å prøve å finne noe annet siden vi skl ha litt besøk fra Norge:)
Søndag var jeg på min første "jobb" etter tomatplukkinga, var modell i ett par timer;P Hehe, var spennende d da..
Mandag fortsatte vi letingen etter en plass å bo, og vi fant den.. Leiligheten ligger i Randwick som ligger mellom Sydney City og Bondi Beach. Vi deler rom hvor vi har en liten sofa og tv, mens vi deler kjøkken og bad med ei fra Fillipinene og en mann fra Israel. Her har vi gratis tilgang til internett, og vi har vaskemaskin:D Vi flyttet inn torsdag 22. siden d var den siste natta vi hadde booket på hostellet i Cityen.
Tirsdagen før vi flyttet inn fikk jeg mld av fotografen. Han spurte om jeg kunne jobbe noen timer for han på et solarium.. Jeg tok bussen ned, og jobbet i 4 timer; satt og passet på solariumet alene, og gav kundene kort som bestemte hvor mange minutter de skulle sole seg... Etter d kjørte jeg me han til Bondi Junction hvor han presenterte meg for en som eide et solarium der - så nå skal jeg jobbe der lørdager og søndager :) Er jo helt konge!
Da vi kom til Sydney traff vi Johannes og Bendik igjen, og vi møtte vennene deres som hadde ankommet Sydney i løpet av den siste uka :) D ble jo noen kvelder me dem :)

Torsdag 22. okt flyttet vi :)
Her er ett par bilder fra vårt kjære rom

Skrevet av Renathe 04:21 Kommentarer (0)

Cairns, Magnetic Island, Brisbane, Surfers Paradise :)

Dette har skjedd:

Vi tok buss til Cairns om natten. Det tok 10 timer, og vi var fremme klokken 6 om morgenen. Vi havnet paa Gilligans hostel, et hostell med mye liv hvertfall. Her var det fester hver kveld. Vi festet bare den foerste natten. Jeg ble selvfoelgelig, ikke noe overaskende, ganske paa druen, og Johannes ble som han alltid blir :D Vi traff Staale og Steffen, de reiste fra Sydney noen dager foer oss saa det var moro aa se dem igjen. Vi var det meste ved lagoonen og daffa, men vi fikk oss en tur med baat til Great Barrier Reef og snorklet. Renathe tok et raskt dykkekurs, og dykket 30 minutter. Vi var 4 netter i Cairns.

Vi reiste med bussen til Townsville, og tok ferje til Magnetic Island. Her laa vi paa et kult hostell der det var fest hver kveld. Steffen og Staale var overrraskende nok paa dette hostellet fra foer, saa vi fikk enda en hyggelig kveld me dem foer de dro videre! Vi kom dit paa en fredag og reiste derfra sondag. Det ble noen ol paa kveldene, mens om dagen tok vi buss rundt oya, gikk i en liten koala bungalow. Her fikk vi holde mange rare dyr, bl.a. fugl, oegle, koala, krokodille og pytonslange. For en slangehater som meg selv var dette veldig interessant :)

Det var ikke saa veldig mye mer som skjedde paa denne oya. Vi hadde tenkt aa leie oss en moke, men ingen var ledige. Jeg fikk da tid til aa ta mange fine bilder fra oya. Det ligger foresten mange flere bilder fra Magnetic Island og Australia paa Facebook...

Her er en Mock:P

De to bildene ovenfor er Magnetic Island!

Da vi kom til Townsville igjen tok vi bussen til Brisbane. Dette er Australias tredje stoerste by. Bussturen tok 24 timer!!! Det var veldig deilig aa komme til byen da turen var ferdig, og veldig godt aa komme til urbane trakter igjen. :) Renathe og jeg la oss inn paa et veldig fint hostel. Johannes savnet Bendik for mye og reiste med bussen til Sydney.
Da Johannes hadde tatt bussen dro vi opp paa hostellet igjen. Det var da deilig aa faa vasket toeyet vaart, som vi ikke hadde faatt gjort paa en del dager:P Vi fikk oxo handlet inn litt mat til de neste to dagene:)
Paa tirsdag morgen tok vi toget ut til Domestic Airport for aa faa tak i en rapport som vi kan vise forsikringselskapet naar vi kommer hjem, slik at vi faar igjen penger for det vi maatte handle da vi mistet bagasjen paa vei til Proserpine. Vi tok deretter toget tilbake til byen igjen.. Vi kikket litt rundt i byen, tok en caffelatte og en cupcake paa Starbucks foer vi labbet ned til Lagoonen! Dette var en nydelig plass hvor vi fikk tatt en del bilder av baade lagoonen og byen fra andre siden av elven :)
Paa vei tilbake til hostellet vaart begynte det aa poese!!! Og det skjedde selvfoelgelig akkurat da vi var midt paa broen...Saaaaae, vi ble gjennomvaate for aa si det mildt!!! D haglet faktisk oxo litt, det var ikke noe godt! :P

Brisbane
Starbucks

Paa onsdag kl. 13.15 tok vi bussen til Surfers Paradise, hvor vi var framme rundt 14.30, litt kortere busstur enn vi er vant til! Vi ble hentet paa busstasjoenen av den kuleste limoen som kjoerte oss til hostellet vaart :)
Vi ble fortalt om den store kvelden som var i vente i Surfers samme kveld - the backpackers big night out! Det var vi klare for :) Det startet med litt goon paa hostellet rundt 19.30 foer vi ble hentet av en stor buss som plukket opp andre bacpackere fra andre hosteller:) Vi var innom 4 nattklubber, hvor vi paa hver plass fikk en gratis drink! Vi moette backpackere fra hele verden omtrent;) Vi moette oxo to fra England som vi bodde paa samme hostell med i Proserpine, Adam og Joshua;) (De jobbet faktisk paa tomatfarmen i 4 mndr:S) Dagen derpaa lagde Trond egg og bacon:) Mmm.. Deretter dro vi ned paa stranda, hvor Trond tok bilde av alt han saa !!! Vi lagde nachos paa hostellet da vi kom tilbake hit, og naa venter jeg paa at Trond skl komme tilbake saann at han kan fortsette me bloggingen(....som han syns er saa teit)
Donut King

Skrevet av trondhelge 04:43 Kommentarer (0)

De første ukene i Australia...

Dette har skjedd:

Vi sov fem netter i Sydney, og fikk med oss det meste av byen. Vi var på akvarium og wildlife zoo. Vi var en dag på Bondi Beach, vi fikk også sett operahuset og Harbour Bridge. De to første kveldene fikk i alle fall jeg for mye å drikke, og vi ble kjent med alle de norske. Scubar og Cheers pub var de plassene vi holdt oss mest på, og vi var mange nordmenn i Sydney :)

Vi reiste fra Sydney den dagen sandstormen kom. Vi fikk akkurat satt i taxien til Bondi Beach da det blåste kraftig med sand i gatene. Om natten sov vi på et hostel i Bondi. To trøndere, Renathe og meg!

Neste dag tok vi fly til Mackay. Bagasjen vår kom ikke med flyet. Typisk!! (trøndere betyr uflaks) Vi møtte broren til Bendik og han kjørte oss til Proserpine, som skulle bli vårt hjem for en uke. Her skulle vi jobbe med tomatplukking. Litt av en by, her skjedde det ikke mye. Gatene er tomme klokken 10 om kvelden, baren stenger 11, butikkene 8.

Så aldri reis hit! Hotellpersonalet var heller ikke mye hyggelig. Men alle på hotellet var kjempekule, og vi ble kjent med mange, spesielt de fra Estland :) Jeg fikk også gleden av å se en slange på busstoppet og en grønn frosk på den offentlige doen ved siden av. Ellers ikke så mye spennende. Bagasjen kom til slutt etter tre dager med det samme tøyet. Vi fikk jobb etter å ha hengt i denne byen i seks dager. Det var ganske tungt for rygg og knær. 12 timer i sola med bøyd rygg. Plukket tomat etter tomat.... Bendik og vifant ut at dette ikke var noe for oss, vi ville heller ikke utvide oppholdet på "hotellet" så vi sa til den hyggelige damen i resepsjonen om kvelden at vi ikke kom på jobb neste dag, og at vi bare skulle være en natt til. Hun ble ikke mye glad og kastet oss likegodt ut av hotellet. Vi pakket sakene våre. Bendik måtte sove i bilen til broren. Ingen merka at Renathe og jeg var igjen på rommet så vi bare sov der gratis den natten :) Hehe!

Her er to bilder fra tomatfarmen som vi jobba paa en dag! :P

Dagen etter reiste vi til Airlie Beach og sov der. Johannes kom dagen etter. Da var han også lei tomatplukking. Denne plassen kan anbefales å reise til. Her er det sjø og lagoon, barer og restauranter og mye liv :) Vi var veldig heldige med været også, lå og solte oss hele dagen...

Vi spiste middag og slappa av i Airlie Beach. Hostelet vi sov på var også veldig fint. Etterhvert fant Bendik ut han ville tilbake til Sydney, mens vi andre tre ville reise til Cairns med buss. Enda bedre vær og mer varme i vente!! :)

Skrevet av trondhelge 06:48 Kommentarer (1)