mai 2010

Fiji time

Bula everyone! Fiji is all about avslapping, slikke sol, sove saa lenge du vil, blaa himmel, stjerneklar natt, spise god mat, reise paa oeyhopping, daffe i hengekoeye og nyte det gode livet!

Vi ankom Nadi den 6. april kl. 11.00. Vi ble moett av et vaer paa 27. grader, og luften var fuktig. Da vi hadde hentet baggene vaare, og gaatt gjennom sikkerhetskontrollen ble vi moett av mange hjelpsomme fijianere. Ei dame kom bort og spurte om vi hadde booka aktivitetene vi ville gjoere her, noe vi ikke hadde. Hun tok oss med opp paa kontoret hennes. Hun kunne gi oss discounts, og proevde aa selge oss den dyreste pakka. Vi orket ikke bestemme noe der og da, vi ville foerst sjekke ut Nadi.

Paa taxituren fra flyplassen til hotellet, saa vi at Nadi ikke var spesielt fin. Vi ankom Nadi Bay hotel, og sjekket oss inn for 2 netter. Hotellet var meget fint. Det var to svoemmebasseng, en sjarmerende restaurant, koselig suvenir butikk, beauty salong, internettrom, kino og spillerom. Paa kvelden gikk vi paa en janansk reataurant i naerheten av hotellet og spiste sushi. Da vi kom tilbake til hotellet igjen, hadde vi noen drinker i baren, hoerte paa en lokal sanger som spilte og sang og proevde aa drikke den nasjonale drikken, Kava.

Neste dag spaserte vi til Nadi by for aa se oss om. Det var ikke lett aa gaa forbi butikkene uten aa bli hajet inn, alle proevde aa selge oss noe. Vi ble invitert inn til en fijiansk families butikk. Her ble vi moett med en velkomstseremoni, hvor vi maatte ha en blomsterkrans rundt halsen og alle maatte drikke Kava. Kava smaker leire, og ser ut som leire! Det er ikke saa veldig godt, men man blir vant til det etter hvert. Drikken er alkoholfri, men de sier troett og sloev av den. Det fijianske folket drikker den for aa faa en god natts soevn. Da seremonien var ferdig, kjoepte vi noen ting av dem som de hadde laget. Resten av dagen laa vi bare ved bassenget. Vi bestemte oss for aa vaere ei natt ekstra paa Nadi Bay Hotel, og booket oeyhoppingspass for 7 dager og 6 netter i oeygruppen Yasawa Islands.

Vi valgte aa ta baaten helt nord i oeygruppa, og begynne der. Baatturen tok fire og en halv time. Vi satt sammen med Nina, ei jente fra Hamburg som vi ble kjent med paa hotellet i Nadi. Vi la oss inn paa Nabua Lodgeden foerste natta. Stranda her var fin, og vannet var veldig varmt. Det var en rolig atmosfaere her. Paa kvelden etter middag dansa vi fijiansk folkedans og proevde oss paa parlimbo. Foer vi reiste derfra neste dag, gikk vi paa en tur til oeyas village. Her bor det over 700 mennesker. Vi moette hoevdingen, snakket med ham og kjoepte armbaand fra damene paa markedet i villagen. Det var ogsaa mange barn der som lekte rundt husene. Da vi kom tilbake til resorten vaar laerte vi hvordan vi skulle aapne ei kokkosnoett og spiste den..Mmm!

Neste oey vi reiste til var Coral View, her ble vi to netter. Dette var en stoerre oey med flere folk. Den foerste kvelden gikk vi opp til toppen av oeya for aa se paa solnedganga. Det var kjempegreit aa snorkle her, og vi leide kajakk og padla over til nabooeya, Blue Lagoon. Noe av filmen "Blue Lagoon" er faktisk spilt inn her.
Vi moette ogsaa Felix iog Lea fra Tyskland som vi tidligere hadde moett paa Lemon Tree i NZ da vi var der. Temmelig random! Den dagen vi sjekket ut regnet det, men vi bestemte oss likevel for aa dra paa cave trip foer vi dro videre til neste oey. Cave turen var spennende. Vi svoemte under fjell til neste hule hvor det var bekmoerkt. Foer vi tok baaten tilbake klatret Trond opp i fjellet for saa aa hoppe ned i hulevannet.

Wayalailai ble den 3. og siste oeya. Her snorklet vi, dansa nasjonal dans, slikka sol, ble underholdt med "fire" dans, vevde armbaand, kjoepe smykker og armbaand av de lokale dame og slappet helt av.

Vi var tilbake paa Nadi Bay Hotel paa kvelden den 15. april, hvor vi traff Nina igjen. Dagen etter gikk vi alle tre til Nadi Beach. Den var faktisk ikke saa nice, saa vi gikk tilbake til hotellet temmelig raskt. Vi laa ved bassenget en stund og Renathe fikk oeyenbrynene vokset og farget paa hotellets beautysalong. Deretter tok vi en liten tur til byen for aa handle noen noedvendige ting. Trond gikk tilbake til hotellet, og hadde en massage time. Det var godt!

Neste dag reiste vi til Natadola Beach. Ei anna tysk jente, Ola, fra rommet vaart ble ogsaa med. Etter fem timer med solslikking og bading dro vi tilbake til hotellet. Vi to og Nina dro til den lokale pizza restauranten foer vi saa "it´s complicated" paa hotellkinoen.
Soendagen laa vi bare ved bassenget paa hotellet foer Nina dro videre til LA. Filmen for kvelden var "invictus".
Mandag dro vi aa proevde mudpool. Det var veldig godt og avslappende! Vi saa 2012 paa kvelden.

Den siste dagen paa Fiji, pakka vi og gjorde oss klare til USA. Ellers ingenting, eller jo, vi saa Sherlock Holms paa kvelden. Onsdag morgen dro vi fra paradis til California. (Eller vi var paa flyplassen i Auckland i 7 timer foer flyet til LA gikk derfra:P)

Vinaka everyone!

Skrevet av Renathe 20:20 Kommentarer (0)