april 2010

Paa fire hjul i Neuseeland

Forst av alt maa vi bare beklage for at vi ikke har skrevet noe paa en stund. Tida floy saa fort, og plutselig var New Zealand over.

Vi var forst fire netter i Auckland, hvor vi landet. Dette er den storste byen i NZ. Innbyggertallet er 1.3 mill. Det er ikke saa mye aa finne paa i denne byen, men vi fikk sett harbouren, vaert i Sky Tower, testet NZ-oel, og fikk sett oss godt om med en lang labbetur. Vi var paa en orientationmote paa work and travel kontoret, hvor vi fikk gode tips om landet.

Etter den fjerde natten, hentet vi campervanen som skulle vaere vaart nye hjem fremover. Vi bestemte oss for aa kjore nordover forst. Vi stoppet i den fine, lille byen Paihia, foer vi tok turen videre til Haruru Falls. Der bada vi, og campet for natta. Dagen etter kjorte vi til 90 Mile Beach. Dette er en strand som man kan kjore paa, men den er faktisk bare 90 km.

Da vi kom til enden av stranda og skulle kjore ut paa veien igjen, var det en meget stor vanndam som sperret utkjorselen. Dette forte til at vi maatte snu, og kjore tilbake igjen. Dette kunne by paa problemer, siden hoyvannet var rett rundt hjornet. Dette var litt skummelt, fordi vi har lest at biler har forsvunnet med hoyvannet tidligere. Det gikk heldigvis bra med oss, og vi fant asfaltveien opp til Cape Reinga, som i utgangspunktet var vaar destinasjon.

Cape Reinga er det nordligste punket i NZ, og her kan man i noen tilfeller se Stillehavet og Tasmanhavet kollidere, noe vi dessverre ikke fikk oppleve. Etterpaa campet vi paa en campingplass kalt Tapotupotu.
Dagen etter bestemte vi oss for aa prove sandboarding paa Te Paki Sand dunes. Dette var kjempegoy, det gikk knallfort! Det negative var bare at de ikke hadde "skiheis" der, fordi det var tungt aa labbe opp sandynene. Den hoye temperaturen gjorde det ikke akkurat noe bedre, men det boer uansett anbefales paa det sterkeste! Etterpaa tok vi turen til en Kauri skog. Her gikk vi en lang tur, og saa paa de megastore Kauri traerne. For natten campet vi paa en gratis campingplass kalt Raetea North Side, hvor vi bada i en bekk foer vi la oss.

Dagen etter gikk nesten bare til kjoring til Coromandel regionen. Der overnatten vi paa Fantail Bay, nesten ved Port Jackson. Cathedral Cove i Hahei var programmet dagen etter. Her fikk vi tatt mange fine bilder. Deretter kjorte vi til Hot Water Beach. Her var det glovarmt vann under sanden, og mange folk spadde for aa lage deres eget Hot Pool.
Neste dag var vi i Matamata paa Hobbiton tur. Her saa vi hvor deler av Ringenes Herre ble spilt inn. Rotorua var neste destinasjon. Her var vi i Vulcanic valley, kikket rundt i byen, paa kaia og var paa Maori kveld. Maoriene er de som opprinnelig bodde i NZ foer engelskmennen tok over, saa vi fikk innblikk i deres kultur med sang, mat, dans osv.

Da vi kom tilbake med bussen saa vi at det hadde vaert innbrudd i bilen. Vinduet paa forersiden var knust, og nesten alle tingene var borte; begge laptopene, Tronds pass, toalettveskene, noe undertoy, GPSen, alle laderne, noe toy osv. Vi ringte politiet og anmeldte innbruddet. Vi ringte ogsaa reiseforsikringa og billeiefirmaet. En av guidene fra Maorikvelden ordnet overnatting for oss, og vi fikk lov av politiet aa parkere bilen i garasjen. Dagen etter var vi hos politiet og gikk mer i detaljer om innbruddet. De provde aa ta fingeravtrykk av bilen, men fant ingenting.
Litt senere paa dagen reiste vi videre til Taupo, etter vi hadde fiksa ruta. Taopo er en kul plass, med en stor og fin innsjo. Fallskjermhopping er veldig populaert her, saa dette maatte vi gjore. Dette er ogsaa den billigste plassen i verden aa gjore dette. Bare det villeste er godt nok for oss, saa vi valgte aa hoppe fra 15.000 fot. Dette er noe av det goyeste vi har gjort. Det var kjempefin utsikt over innsjoen. Vi kjente igjen en av instruktorene paa flyet. Han het Yonatan, en fra Israel som vi ble kjent med paa hostellrommet i Auckland. Vi traff han igjen senere i byen, og vi fikk lov aa laane dusjen og overnatte hos han.

Etter Taupo var neste stopp nodt til aa bli Wellington. Dette er hovedstaden, og den ligger helt sor paa den nordlige oya. Her ble Trond nodt til aa bestille nytt pass paa det norske konsulatet. Vi overnattet utenfor byen, og etter alt det nodvendige var gjort, tok vi Wellington-Picton ferja over til soroya.
Forste plass vi havna paa var Blenheim. Her hadde vi hort at det var gode muligheter for jobb. Vi kjorte rundt i noen dager og spurte etter jobb, men fikk lite hell. Til slutt ble vi anbefalt aa booke oss inn paa et "working hostel", og betale for overnatting slik at de skulle hjelpe oss aa faa jobb. Dette var et koselig hostell, hvor vi kunne overnatte i bilen og bruke fasalitetene, siden dette var billigere. Vi ble kjent med mange koselige folk her, blandt annet tre morsomme tyskere; Klaus/Klausi, Timm/Timmi og Thomas/Tipsy. Disse hadde allerede jobba to plasser. Den forste plassen fikk de sparken fordi de lo go hadde det for morsomt, selv om de gjorde jobben. Hostellet het Lemon Tree, og vi fant paa mye goy her. Vi hadde mye fest med billig oel, drikkeleker, kortspill, saa paa filmer og Family Guy, dro paa stranda og hadde barbeque.
Etter noen dager fikk vi jobb. Trond ble vekket opp tidlig en morgen, og skulle laste container med vinkasser. Dag to og dag tre jobbet vi begge paa en vinfabrikk hvor vi rett og slett helte ut vinflasker. Helgen som fulgte gikk til fest og moro. Paa mandag skulle vi egentlig ikke jobbe, men Trond ble nok en gang vekket opp tidlig for aa laste containere. Renathe ble ogsaa vekket, men hun skulle vaske. Etter jobb dro vi paa puben ved siden av sammen med de tre tyskerne, og en fra USA.
Tirsdag; Trond = ny jobb paa en annen vinfabrikk. Renathe = vasket biler.
Onsdag og torsdag jobbet Renathe paa en vingaard og trimmet drueplanter, og satte opp netting for aa holde fugler borte fra druene. Trond gikk igjen paa vinfabrikken og lastet bl.a. paller med vinkartonger, feste label paa flasker og loftet flasker fra baandet og ned i store bins.
Fredag hadde Trond sin siste arbeidsdag, mens Renathe hadde fri. Etter jobb reiste vi fra Lemon Tree og Blenheim, og nedover vestkysten til Punakaiki. En jente fra Irland som heter Jacinta satt paa med oss. Paa et hostell motte vi Klausi, Timmi, Thomas, Sabina og Christina, alle disse fra Lemon Tree. De hadde leiebil og reiste tidligere paa dagen.

Dagen etter kom vi til Hokitika. Her gikk vi paa en festival som kalles Wildfood festival. Denne er ganske kjent, og arrangeres hvert aar i begynnelsen av mars. Paa dagen drakk vi mye alkohol, og spiste mye crazy mat som brodskive med flue, wormshot, loevekjott, saueballer, strutsepai, iskrem med gresshoppe, tre, german sausage, chilli med sjokolade, snegle og flueshot. Paa kvelden gikk vi paa dansen og festet villt til langt paa natt.

Etter festivalen reiste Jacinta, Sabina og Christina tilbake til Blenheim for aa jobbe, mens vi andre reiste videre paa soroya. Dette gjorde vi;
- var i Oparara Basin og saa paa huler.
- campet i Kaiteriteri, hvor vi var paa stranda og den lokale puben Beached Whale.
- Pupu Springs som er det mest klare vannet i verden visstnok.
- Cape Farwell der det var seler, fin strand og kule fjell.
- Hiking i Abel Tasman. Vi tok watertaxi til Torrent Bay, og gikk til Onetahuti Beach hvor vi overnattet i telt. Dagen etter gikk vi tilbake til Totaranui, hvor bilen var parkert.

Etter Abel Tasman dro vi til Picton for aa mote Klausis bror. Han het Helmut, og hadde med seg to kamerater som heter Alban og Hamster. Dagen etter kjorte alle videre. Vi stoppet i Blenheim, hvor de nye tyskerne handlet en stor grill, 12kg kull, et gigantisk telt, stor kniv og oeks, og mye annet rart. Dette stappet de inn i Landcruiseren deres, og saa gikk ferden videre til Kaikoura. Her campet vi, grillet og drakk.
De nye tyskerne var veldig sproe, og de fortalte mye rart, selv om engelsken ikke alltid var helt forstaaelig. Det som skjedde da de hadde hentet leiebilen i Auckland, var at Helmut skulle gi nokkelen til Hamster, men han mistet den ned i gullien (kummen). Hamster maatte holde bena til Helmut, og fire han ned gjennom kummen for aa hente nokkelen. Da han fikk tak i denne ble de veldig glade, og skulle sette den i bilen. Da viste seg at de hadde hentet opp feil nokkel, saa de maatte gjore hele prosedyren en gang til.

Campingturen med denne gjengen gikk rundt hele soroya, og deler av nordoya, hvor vi;
- badet i Hot pools i Hamner Springs, og reiste paa pub etterpaa.
- var i Franz Josef Glacier Town, der vi testet nattklubblivet, og gikk en dag paa den kjente isbreen.
- la oss inn paa hostell i Queenstown, provde rafting og nevis bungy jump paa 134m!!! Etterpaa gikk vi paa byen en tur.
- kikket paa pingvin i Catlins.
- kjorte i verdens bratteste gate i Dundin, og saa paa store, runde steiner.
- sov i Christchurch noen dager, der ble det mye alkohol, alkohol, alkohol...
- var i Wellington og fikk hentet passet til Trond.
- var i Taupo, hvor vi spilte paintball.
Vi maatte forlate tyskerne fordi vi skulle levere vanen i Auckland paa langfredag. Timmi ble med oss. Paa vei til Auckland stoppet vi paa Ocean Beach, som er en strand med svart sand. Da vi hadde levert bilen, booket vi inn paa Base hostellet for fire netter. Paa sondag kom resten av tyskerne. Vi traff ogsaa noen andre vi ble kjent med paa Lemon Tree. Vi hadde en farwell-fest sondag kveld, og tirsdag 2. april reiste vi til Fiji!

Lebewohl!

Skrevet av trondhelge 01:40 Kommentarer (0)