februar 2010

Finishing Australia

Nå sitter vi på Base hotellet i Auckland (New Zealand), så her kommer siste innlegg fra Australia. Vi har vært på surfe camp (på 7mile beach), i Byron Bay, Canberra, Melbourne og Adelaide.

På surfe campen traff vi bergenserne og Katharina fra Tønsberg som vi ble kjent med da vi ankom Sydney. Det var gøy at noen kjensfolk hadde meldt seg på samme dag som oss. Vi ankom en mandag ettermiddag og begynte å surfe ca med en gang. Det var 2 surfe sessions hver dag fra mandag til torsdag. Trond stod på 1. forsøk (da det faktisk ikke var meninga at vi skulle reise oss). Vi ble delt inn i 3 team. Trond kom på team med bergenserne, mens jeg kom på team med Katharina. Vårt teamnavn var “Sexy Camel Balls”, og vi var definitivt det beste teamet!! Jeg tror hele gjengen fikk slugt nok saltvann, men alle klarte å stå. Det var kjempegøy! Vi fikk nok av mat på campen. Vi gjorde egentlig ikke annet enn å spise, surfe og sove. Utenom tirsdagen, (26. Januar) som er Australias nasjonaldag (eller som aboriginerne kaller den, invasion day). Da ble det en tur opp på puben før middag, og en del drikkeleker på campen. Deretter dro de fleste ned til stranda for at de som ville kunne ta seg et naken bad (så å si bare instruktørene som bada).

På torsdag etter surfinga dro vi tilbake til Sydney for å spise pizza og drikke øl på Scubar. Bussen videre til Byron Bay gikk 23.00. (På denne tida klarte Trond å bli temmelig tungvinn, men heldigvis var de 2 setene foran oss ledige, så jeg fikk kasta han bort dit.) Vi ankom Byron Bay på formiddagen på fredag. Etter vi hadde kommet oss inn på hostellet lånte vi 2 sykler og syklet opp til “The most easterly point of the Austalian mainland”. Der fikk vi tatt mange fine bilder av flott natur. Kvelden gikk med til å sjekke utelivet i Byron Bay sammen med de andre norske og noen til fra surfecampen. Lørdagen regnet det kraftig, så det ble ikke noe surfing denne dagen. Vi kikket rundt i byen og slappa av fram til kvelden kom. Da dro vi til “Cheeky Monkeys” for å spise, og klarte også den dagen å bli ustø på bena. Vi traff også våre to venner fra Egersund, Mathias og Runar.

Byron Bay

Sykkeltur til det oestligste punktet paa Australias fastland

En koselig kveld paa Cheeky Monkeys sammen med bergenserne og Katharina fra Toensberg

Dagen etter dro vi på busstur til Nimbin. Dette var ei gate på 200 meter med masse fargerike butikker. Dette er hippienes sted. Vi ble så å si spurt om vi ville kjøpe weed, mushrooms eller cookies på hvert gatehjørne, så det gikk mange høye folk rundt der for å si det sånn. Deretter gikk turen videre til Paul, en gammel hippie som “bodde” midt i skogen. “Huset” hans var omringet av planter som vi hadde en rundtur i.

På kvelden tok vi bussen til Sydney hvor vi ankom på morningen på mandag. Der var vi bare i 2 timer (vi møtte 2 vi har blitt kjent med fra Sverige) før bussen gikk videre til Canberra, hvor vi var i 7 timer. Der fikk vi sett parlament bygningen og den aboriginske ambassaden, som bare var en brakke med masse telt rundt. Vi fikk snakka med en aboriginer og fikk høre hva han mente om at landet var blitt invadert, og at regjeringa fortsatt ødela for dem.

Parlamentet i hovedstaden, Canberra

Den aboriginske ambassaden

Vi tok bussen videre til Melbourne. Her var vi på hostell i St. Kilda i 2 netter. Den ene dagen lå vi på stranda, mens den andre dagen gikk til å se oss rundt i byen og shoppe litt.

St. Kilda, Kjempefint der!

St. Kilda

Melbourne by

Melbourne er en trikk-by! Maaaange trikker!

Fredag morgen ankom vi Adelaide. Hostellet hadde ikke åpnet da vi ankom, så vi la oss i en park og sov der i ett par timer. Vi traff igjen Ole og Johannes her (trønderne). Fredagen gikk med til å kikke rundt og sjekke utelivet (som faktisk var temmelig bra her). På lørdag ble vi med i vanen til trønderne for å dra på road trip. Vi fikk se mange dyr (kengruer, lamaer, sauer, kuer, kaniner) og masse fin natur. Vi stoppet også på Victor Harbour, hvor vi spilte minigolf. Ole ble den heldige vinneren!

Ole Andreas

Søndag morgen gikk turen til Sydney airport. Vi tok fly fra Adelaide og landet i Sydney bare 2 timer senere. Vi var litt reduserte og følte oss ferdig med Sydney, så vi ble bare på flyplassen helt til neste morgen da vi tok fly til Auckland. (21 timer tilbringe vi på flyplassen).

Naa har vi vaert i Auckland i 3 netter. Vi har for det meste bare vaert rundt aa kikket i byen. I morgen skal vi hente vanen som vi skal leie i 2 maaneder framover. Det blir spennende!

See yah !

Skrevet av Renathe 00:04 Kommentarer (0)