Krangel.På flyttefot.Besøk.Hostell.Left alone.PADI.Hot day!

I januar har vi flyttet, hatt besøk av Signe Marit og Veronica, kommet tilbake på hostell, og Renathe har tatt dykkersertifikatet.

Nyttårsaften var jo utrolig gøy. 1. nyttårsdag derimot, var ikke like hyggelig. Etter vi hadde fulgt Marianne og Sondre på flyplassen, gikk vi hjem. Da vi traff idioten Gabriel i leiligheten, fikk vi nesten ikke ønsket hverandre godt nyttår før han begynte å lage problemer.
Han sa til oss at han ikke visste at vi skulle ha flere på besøk. Han mente han hadde vært så snill da han lot oss ha foreldrene våre på besøk, men han hadde ikke gitt oss tillatelse til å invitere venner på overnatting. Vi vet at vi gav beskjed, før vi flyttet inn, om at to venner kom i begynnelsen av januar, og han sa det var greit. Nå ville han at Signe og Veronica skulle betale over dobbelt så mye som de andre hadde gjort. Vi protesterte, og dermed var krangelen i gang…
Etter å ha skjelt hverandre ut i 40-50 minutter (det er forresten veldig vanskelig å krangle på engelsk), skjønte vi at krangelen aldri kom til å ta slutt. Han gav seg ikke på det han sa, selv om han satt prisen litt ned. Men vi bestemte oss uansett for å flytte ut. Aldri om vi gidder å bo med sånne folk! Vi har vært så lei av de så lenge, og når folk som er like gamle som våre foreldre oppfører seg som om de er ti år, kunne vi like greit reise derfra. Vi fikk pakket alle tingene, fikk tilbake depositumet, og tok taxi til Hurstville og Johannes og de. Kjempegreit at vi kunne bo hos dem.

So if any backpackers are reading this blog, and are looking for a place to stay in Bondi/Randwick - do NOT move in to the flat in 29 Clovelly Rd in North Randwick NSW 2031! It’s going to be your slow death!! Trust us - you will not have a good stay here!

Nå har ting blitt mye bedre!!! Nå har vi flyttet inn til Sydney på hostell. Det er rart å leve rundt i sekken igjen. Men litt godt er det også. Vi har hatt to herlige uker med besøk av Veronica og Signe Marit. Mandag 4. hentet vi dem på flyplassen. Vi gledet oss til det kjempelenge. Det var så godt å se noen kjente, venndølske fjes igjen. De kom på kvelden, og flyttet inn i luksusleiligheten i Hurstville. Da spiste vi mat, og drakk noen dråper. Det ble nok litt rart for Johannes og de. Først var de bare tre som bodde der, så plutselig var det syv! Men de synes det var koselig, og vi hadde det veldig hyggelig de dagene vi bodde der.

Vi har funnet på masse rart. I tillegg til det obligatoriske som operahuset, Bondi Beach og dyrepark, har vi vært på Home and Away stranda, “partycruise”, Manly, surfekurs, festet, spist på restaurant, og shopping. Mye shopping. Mest klær, men også endel sko. Og suvenirer selvfølgelig. Koffertene til Veronica og Signe var ganske fulle da de reiste hjem igjen.

Partycruiset, eller “Fun Boat” som den så fint het, var noe vi gjorde den første helgen. Ståle, Ole, Veronica, Signe og meg. Det var ikke helt som vi hadde forestilt oss. Vi møtte på Central yha hostellet og traff alle de andre som skulle være med. Det var flest irske og engelske folk. Vi gikk ned til Darling Harbour hvor båten lå. Her traff vi mange flere som skulle være med på turen. De fleste var rundt 30 år, og det er jo ikke så galt, men det var også noen på 60+. Båten la til, og det var ingen luksusyaht, men en toetasjers balje med “Fun Boat” skrevet med mange farger. Haha! Alle om bord fikk hver si t-skjorte som vi klippet og skrev mye “fint” på.

Vi seilte rundt Sydney Harbour, og var innom land tre ganger. Vi gikk på pub hver plass. Været var kjempefint, så det var hyggelig å sole seg på dekk.
Da vi først kom på båten, skulle Signe og Veronica skifte. De stilte seg midt på gulvet ute på dekk. Veronica følte hun sto midt i glaningen, så de flyttet seg litt vekk. Plutselig kom en mann på høytaleranlegget, og ønsket alle sammen velkommen om bord. Han sa hvor ferden gikk i dag, og at været kom til å bli bra. Så spurte han om ikke de to jentene, hun blonde og hun brunetten som bare hadde vært i Australia ei uke, kunne komme tilbake på midten av dekket slik at alle sammen fikk se dem. Det viste seg at inne på dekket under var det en stor skjerm med bilde av utedekket oppe, så alle på båten kikka på dem.
Ellers gikk turen fint, bortsett fra en liten detalj. Da vi kom tilbake på båten etter tredje barrunde, fant jeg ikke lommeboka mi. Jeg ringte baren, men den hadde de ikke sett. Så der forsvant førerkortet mitt, alle bankkortene, forsikringsbeviset, work and travel kortet, og flere andre kort. Jeg hadde ikke så mange kontanter i lommeboka heldigvis, men det var ikke noe gøy å miste alle kortene.

Turen til Palm Beach var noe spesielt Veronica gledet seg til. Dette er stranden hvor de spiller inn dramaserien Home and Away. Vi tok bussen ganske tidlig, og den tok ca. en og en halv time. Palm Beach virket mye mindre enn vi hadde trodd, men vi skjønte med en gang at vi ikke hadde kommet feil. Vi satt med Summer Bay Surf Club og hadde noe mat en liten stund, så tok vi mange bilder på stranda. Det var veldig overskyet den dagen, og ikke så veldig varmt, så vi droppet badingen. Dessverre var det ingen kjente Home and Away fjes å se, men det var et hyggelig besøk uansett. Regner med at innspillingen er midt i sommerferie nå.

En dag da jeg sjekka hotmailen, fikk jeg øye på en mail som hadde temaet “lost wallet in Sydney?”
Mailen var fra en dame som jobber på Macquarie University. Lommeboken min var blitt levert til en politimann på Balmain politistasjon. Han hadde sett i lommeboka og funnet mange togbilletter til Macquarie Uni. Det var her jeg jobbet så mye før og etter jul. Han trodde jeg var student her, og kontaktet en ansatt på universitetet. Hun fant ikke mitt navn som student her, så hun googlet navnet mitt, og da fant hun bloggen vår. Hun opprettet en profil på travellerspoint for å kunne se profilen min. Så fant hun til slutt e-postadressen.
Samtidig var Renathe inne på Sjømannskirkens facebook side. Her stod det på veggen; “Er det noen som kjenner Trond Helge Larsen i Sydney? Han har mistet lommeboken si. Denne er kommet til rette. Ring dette nummeret.” Da jeg ringte kom jeg til Kjersti, en dame som jobber i kirka. Hun hadde fått vite om lommeboken min fra ei dame som jobber på den norske ambassaden i Australia. De hadde blitt kontaktet av Glebe politistasjon, og det var her lommeboka var blitt levert av han andre politimannen.
Jeg hadde aldri trodd jeg skulle se lommeboka igjen, og jeg hadde hvertfall aldri trodd noen ville levere den inn hvis de fant den. Fantastisk bra at alle orka alt det styret bare for å finne meg. Det er jo veldig gøy at det finnes ærlige folk som tar seg bryet til å gjøre det. Tusen millioner takk til dem! Jeg gikk dagen etter til Glebe og hentet lommeboka. Noen får penger manglet, men det gjorde ingenting! Alle kortene var der, og det var det viktigste.

Dagen før Signe og Veronica reiste hjem, var vi innom Taronga Zoo. Her er noen bilder derfra:

Det ble også noen artige byturer sammen med våre venndølske gjester. Vi hang mest på barene i George St. men den siste helgen tok vi den helt ut i Kings Cross. Den siste helgen bodde vi fire på Wake up! hostellet i Sydney, mens Johannes og de la seg inn på Railway. Renathe fikk en hektisk helg med jobbing hver dag, og tur på byen fredag og lørdag kveld. Hun var ganske sliten på søndag - dagen før hun skulle på dykkekurs. Søndag kveld reiste vi helge gjengen til Darling Harbour og spiste en fin middag siden det var siste kveld. Dette var veldig hyggelig. Dagen etter reiste Signe og Veronica hjem. Vi håper de hadde en bra tur Down Under, og vi gleder oss til å se dem igjen når vi kommer hjem.

Dykkerkurset til Renathe var tungt! Hun var hel utslitt hver dag når hun kom hjem. Hun måtte stå opp veldig tidlig for å rekke bussen til Coogee, hvor kurset fant sted. Det var 16 deltagere, og det tok tre dager før hun fikk sertifikatet. Første dagen var det pool session. Da dykket de i basseng. Dag to og tre var ocean dives, og da dykket de i sjøen. Den fjerde dagen reiste hun på båttur for å ta første dykk som bestått dykker, sammen med noen andre fra kurset. Hun ble også kjent med to norske på dykkekurset. De het Runar og Mathias, og de var fra Egersund. Vi hadde en tur på byen med dem på torsdag, og det var veldig artig.

Mandag kveld reiste også Johannes, Ole og Ståle fra oss. De har kjøpt seg van, og skal kjøre vestover mot Perth, med stopp i blant annet Melbourne. Det ble et tårevått farvel med vennene våre fra Kløfta og Trøndelag. Hehe. Men vi kommer til å treffe Ståle på New Zealand, og vi treffer nok Levanger-guttene når vi er tilbake i Norge igjen.

Denne helgen har vært utrolig varmt. I går var det 45 grader ute. Vinden var brennende varm. Renate var heldig og var på jobb. Jeg la meg i Hyde Park og slappa av omtrent hele dagen, før det ble kaldere og begynte å regne. I morgen reiser vi på Surf Camp på Seven Miles Beach. Det ligger ca. to timer sør for Sydney. En dag denne uka traff Renathe de tre bergenserne som vi ble kjent med da vi kom til Australia i september. De hadde også meldt seg på samme kurs, så da treffer vi dem der. Det gleder vi oss veldig til, for det er jo greit at vi kjenner noen fra før av. Akkurat nå er Renathe på sin siste arbeidsdag på solariumet. Endelig kan hun også ha helgefri igjen. Vi gleder oss til å reise videre nå, vi føler vi har sett det meste som er å se i Sydney nå.