O’ jul med din glede…

Mandag 21. desember kom Sondre og Marianne til Sydney. Det var veldig hyggelig, og været var fantastisk. De hadde reist fra Kjevik, og mellomlandet i Amsterdam og Shanghai. Vi møtte opp på flyplassen klokken 9 om morgenen for å møte dem.

Dagen før de kom, var vi på Christmas BBQ (barbeque) hos sjefen til Renathe. Der fikk vi masse god mat, og godt selskap. Dette julebordet varte ikke så lenge som de i Norge, og det var ikke like blaut, men det var veldig hyggelig! Vi måtte stå opp tidlig neste dag for å møte mamma (Marianne) og Sondre.

Flyet var noe forsinket, men de kom gjennom til slutt. De hadde med seg en kartong med røyk og snus for mye, fordi de som jobbet i taxfree’n på Kjevik hadde sagt at de kunne ha med seg dobbelt så mye som Norge inn til Australia. Men det var feil! Tolla kom på 1000 norske kroner. De hadde hatt en grei flytur, men de hadde fått litt nok av det kinesiske folket i Shanghai og på flyturen til Sydney. Men det var koselig at de hadde tatt turen ned hit for å feire jul og nyttår med oss.

De første dagene var kjempefine, skyfrie og veldig varme. Vi tok dem med til operahuset, og fikk sett broa. Det ble en del shopping i butikkene i Sydney og Paddys markedet. En dag reiste vi til Bondi Beach og slappa av her. Vannet var ikke så veldig kaldt, men det var godt med en dukkert. Litt kjedelig at bølgene var litt små. Men vi koste oss med ordleik, der Renathe tapte med glans. På kvelden dro vi til Darling Harbour for å spise. Siden vi var litt sent ute hadde de fleste restaurantene stengt, men vi var heldige og fikk plass på en Thai restaurant. Der fikk vi servert urolig mørt og godt kjøtt. Da alle fire var mette og fornøyde labbet vi opp til “Three Wise Monkeys”, hvor vi traff Ole, Johannes og Ståle. Det var ikke så mye Trond og mamma fikk snakket med de før de dro hjem. Trond skulle på jobb dagen etter, og mamma er ikke så fan av barlivet. Sondre og Renathe ble derimot ute litt lenger, og hadde det veldig moro!

Da julaften kom, var Trond nødt å jobbe nesten hele dagen. Renathe og resten av gjengen tok seg en handletur. Slik opplevde vi denne dagen:

Trond: Julaften for meg var nok så unormal som den kan få blitt. Jeg stod opp kvart på fem på morgenen (og jeg la meg rett over ett, bare noen timer før). Jeg møtte opp på lageret på jobb halv syv, og vi satt oss i bilen på vei mot Wollongong, som ligger sør for Sydney. Det tok ca. to timer å kjøre ned hit. Her skulle jeg jobbe hele dagen på et kjøpesenter. Det ble en hektisk dag. Ikke mye salg å få til her, selv om det var julaften, men tiden gikk allikevel fort. Da kjøpesenteret stengte måtte vi pakke med oss alt utstyret i bilen. Vi var tilbake på lageret rett over syv. Jeg kom hjem i ni tiden, og da var kalkunen allerede i ovnen. Vi nøt maten, og pakket opp gavene etterpå. Vi ble fornøyde alle sammen. Jeg trodde aldri jeg kom til å få så mange gaver som jeg fikk.

Renathe: Vi tre dro inn til byen ganske tidlig. Vi gikk til Paddy’s market i China Town hvor vi fikk handlet litt til. Vi klarte selvfølgelig å miste hverandre. Sondre hadde lagt mobilen i min veske så det var ikke så lett å finne han. Etter ett par timer med kikking og leting fant vi hverandre plutselig. Vi tok bussen ned til Circular Quay hvor vi tok båt over til Manly. På båten traff jeg to av bergenserne som jeg ble kjent med da vi landet den 18.sept. De var som oss, på vei til sjømannskirka for å få med seg gudstjenesten. Sondre, mamma og meg somlet litt for mye på vei ut av ferja, så da vi kom til busstoppet hadde selvfølgelig den siste bussen gått. Jeg sa at det ikke var altfor langt å labbe i og med at Trond og meg labbet dit forrige gang. Da vi endelig kom fram (etter en altfor lang spasertur etter mamma og fetters mening) var gudstjenesten begynt for 30 min siden, og det var stappfullt der inne. Vi gikk rundt på andre siden og satt og hørte på det lille vi klarte å få med oss fra balkongen på baksiden. Etter gudstjenesten serverte de kaker, kaffe og gløgg. NAM! Vi fikk også handlet oss litt andre godsaker som bernaisesaus, tomatsuppe, norwegia, seigmenn, majones, pinnekjøtt osv. Mamma og Sondre insisterte på at vi ikke skulle labbe den lange veien tilbake, så vi fikk tak i en taxi etter at vi hadde møtt på 3 andre sørlendinger fra Grimstad. Da vi endelig var kommet hjem begynte mamma å steike kalkunen, mens Sondre og meg dro til en Bottle Shop oppi gata for å handle champagne til de vi skulle på Chirstmas BBQ hos dagen etter. Trond kom hjem akkurat tidsnok til middagen. Det var utrolig godt! (Brunsaus:D) Da vi hadde vasket opp var vi klare for gavene. Jeg vet ikke hvor mange pakker som lå på bordet til sammen, men det var mange flere enn vi hadde forventet oss.

Christmas Day (første juledag), er jo den store dagen her. Vi hadde store planer denne dagen. Vi besøkte noen slektninger av Sondre og feiret jul sammen med dem. Det var hjemme hos Cindy og Hans og deres barn. Hans er fetteren til faren til Sondre. Foreldrene til Cindy og hennes søster med mann og barn var også tilstede. Det var veldig hyggelig, maten og ølen var kjempegod.

Andre juledag slappet vi bare av. Vi spilte Ligretto, et kortspill Trond fikk i julegave av Camilla. Det var veldig gøy å spille dette. Det ble mye Ligretto-spilling mens vi hadde besøk av mamma og Sondre! På kvelden dro Sondre og Renathe til byen for å møte bergenserne, trønderne og Kløfta på Three Wise Monkeys. Mamma og Trond ble igjen hjemme i og med at Trond skulle på jobb dagen etter, og mamma mener hun er for gammel til å dra på byen og hun gjorde ikke noe av å være hjemme å slappe av.

I romjulen ble det en del utflukter (uten Trond dessverre, siden han er en hard working man og måtte jobbe så mye). Det ble en tur til Blue Mountains. Det var ikke det beste været, men en fin tur allikevel. Sondre var fornøyd med å klappe kenguruer. De gikk på The Rocks Market, og fikk shoppa enda mer! En dag i Luna Park også, der de møtte Cindy og de to barna deres. Luna Park er en veldig liten fornøyelsespark som var mest for barn, men det var koselig der da. Mamma og Renathe dro tilbake en stund før Sondre. Renathe gikk på jobb, mens mamma dro tilbake til leiligheten, og laget lapskaus. Mmm!

Her har vi the hard working man:

Så stod nyttårsaften for tur. Trond måtte på jobb til klokka fem. Sondre dro først inn til Cityen en liten stund før de andre. Han skulle treffe kameraten, Piotr, som tilfeldigvis var i Sydney han også. Sondre traff mamma og Renathe helt tilfeldig på gata litt senere. Ganske sprøtt i en så stor by som Sydney! Alle tre tok følge ned til en bar hvor trønderne og Kløfta befant seg. Trond tok toget inn til byen etter jobben var ferdig. Da det kjørte over Harbour Bridge var det veldig gøy å se på alle folkene som hadde samlet seg rundt broa og Circular Quay for å se på fyrverkeriet. Det var stappa med folk! Trond møtte resten av gjengen på baren. Det ble noen raske øl først, og det ble veldig livlig utover kvelden.

Vi fikk med oss noe av fyrverkeriet, men det var vanskelig å se de fine rakettene. Men vi koste oss der vi satt på bakken og kikka på den fargerike himmelen i 20 minutter. Vi traff forresten også Malene og Melissa fra Vennesla på nyttårsaften. De kom til Sydney i romjula, og skal være her i ett år. Det var koselig å treffe de igjen.

Fredag var mamma og Sondre klare for hjemreise. Vi tok taxi ut til flyplassen og tok farvel der. Vi var kjempefornøyde med besøket deres, og det tror vi nok de også var. Det var en del ting som skjedde da vi kom hjem til leiligheten igjen.

I dette øyeblikket skriver vi fra vår nye leilighet i Hurstville. Vi bor nå sammen med Ole, Johannes og Ståle. Veronica og Signe Marit har kommet på besøk. Signe, Ole og Johannes sitter nå og spiller kort, mens Veronica klipper Ståle på håret. (!) Altså; mye ting har skjedd siden sist! Vi kom i krangel med de vi bodde hos, og flyttet vekk fra Clovelly Rd. Vi kommer til å skrive mer om hva som skjedde, men tror nok at dette innlegget er nok for en liten stund.